IDEN

60 x 110 x 3 cm
2006 – Collège des Mûriers, Colombier, CH
In collaboration with Swann Thommen

The site-specific installation IDEN produced for the school ‘Le collège des Mûriers’ in Colombier, Switzerland responds to theme ‘numbers and letters’ requested for the competition. For this intervention we wanted to get closer to the children’s universe while integrating the building architecture. So, we installed a small door identical to the others ones of the school. This door is always locked and one can read on it: ‘Take care of the sense, and the sound will take care of themselves’, a quote from Lewis Carroll book ‘Alice in Wonderland’. This installation symbolised the idea of ‘passage’ or ‘crossing’; from learning to reading, from child to adult, from reality to fiction.

L’intervention artistique IDEN réalisée pour le Collège des Mûriers répond au thème «les chiffres et les lettres» proposé pour ce concours. Notre idée était de s’approcher de l’univers des enfants tout en s’intégrant à l’architecture du bâtiment. Nous avons donc réalisé une petite porte, toujours fermée à clé, à l’identique des autres portes du collège. Sur le devant de cette petite porte, on peut lire la phrase «Occupez-vous du sens, et les mots s’occuperont d’eux-mêmes» tirée du livre de Lewis Caroll, «Alice aux Pays des Merveilles». Par cette intervention, nous souhaitons symboliser l’idée du passage; de l’apprentissage à la lecture, de l’enfant à l’adulte, de la réalité à la fiction. En somme, notre proposition est avant tout de susciter l’imaginaire des habitants du lieu.