DOWNtown

DOWNtown, 2008

Series of 7 photographs – Série de 7 photographies

Lambda print / Wood black frame and glass – Impression lambda / cadre bois noir et verre 

84 x 60 x 3 cm

 

In collaboration with Swann Thommen

 

The series of 7 photographs DOWNtown shows the city centre of Geneva where only the top floor of each building remains. If it is presupposed that cities are built with specific architectures related to their different zones, we can differentiate on the one hand the city centres which are organized vertically, in a condensed and multifunctional manner, and on the other hand, the horizontally-constructed peripheral zones where each building has its unique, dedicated function. By applying this displacement to a city centre, the status of the building is transformed and its relation to humans is questioned. Indeed, these peripheral zones are not generally intended for pedestrians; they are in a way an archetype of a structure designed only for cars as is often found in the United States. By shifting this context to the city centre, the artists manage to disconcert the viewer by what they see at first glance and what subsequently appears. These photographs criticize the ways of life, which have led to specific architectural logics.

La série de sept photographies DOWNtown représente le centre-ville de Genève où ne subsiste que le dernier étage des immeubles. Si l’on présuppose que les villes sont construites avec des architectures spécifiques liées à leurs différentes zones, nous pouvons différencier d’une part des centres-ville qui s’organisent verticalement, de manière condensée et multifonctionnelle, et d’autre part des zones périphériques construites horizontalement et dont chaque bâtiment est dédié à une fonction unique. En appliquant ce déplacement à un centre-ville, on transforme son statut et on questionne son rapport à l’humain. En effet, ces zones périphériques ne sont généralement pas prévues pour les piétons, elles sont en quelque sorte un archétype d’une structure pensée uniquement pour la voiture comme on en retrouve beaucoup aux Etats-Unis. Ces photographies critiquent des modes de vie qui ont amené à des logiques architecturales spécifiques.